הנידון: שילוב במאיות נשים בתיאטרון ברפרטוארי- הצעת תוכנית פעולה
שלום רב,
לפני חודשים ספורים התכנס פורום נשות התיאטרון הישראלי. התכנסנו משום תחושת תסכול הולכת וגוברת עקב הפער העצום ביחס בין נוכחות של נשים במאיות לגברים במאים ,וכנגזרת מכך- הבדלים עצומים ביחס בין נשים וגברים גם במקצועות הנלווים לבימוי ביצירה התיאטרונית.
על פי בדיקה, עולים נתונים חמורים: בשנים 2015-2018 פחות מ15% מהבמאים בתיאטרון הרפרטוארי הן נשים. ההשלכות לכך חריפות: החשיפה של הקהל ליצירה של במאיות נמוכה, רוב תקציבי התיאטרון מוקצים ליצירות של במאים גברים , ישנם פערי שכר משמעותיים בין גברים ונשים, קיים העדר מוחלט של יוקרה והכרה לבמאיות -דבר שהינו משמעותי לקיום המקצועי, וקיימת בעיה של טיפוח אופק אומנותי עתידי לנשים. (ראו נספח א')
תיאטרון במהותו הינו אומנות שקוראת לתיקון חברתי, לצדק ולשוויון. לכן נראה לנו טבעי לעשות צדק בתוך המנגנון שלנו.
אנחנו קוראות לתיאטראות הרפרטוארים- בואו נפעל יחד לשינוי. עלינו לשנות את תנאי העבודה, ליצור פלטפורמה מצוינת לנשים להתקדם במארג התיאטרוני, עד אשר נגיע למצב של חמישים אחוזים נשים -גברים.
במסמך זה אנחנו מציעות תוכנית הדרגתית
לצורך הצעת העבודה שלנו נחלק את הבמאיות לשלוש קבוצות:
-
-
במאיות מתחילות בוגרות בתי הספר לאומנויות הבמה.
-
-
-
במאיות צעירות- במאיות שיצרו בין 1-5 הצגות בבתי הפרינג', בבתי הספר למשחק ובתיאטראות הרפרטוארים והוכיחו את יכולתן ואומנותן.
-
-
במאיות מנוסות- במאיות אשר מעלות הצגות בקביעות לאורך שנים בתיאטראות הרפרטוארים ובבתי הפרינג' ואשר הוכיחו את יכולתן ואומנותן.
1. הקמת מסגרת התנסות לבמאיות ובמאים מתחילים
אנחנו קוראות לתיאטראות הרפרטוארים ליצור מסגרת יצירה סדירה לבמאיות ולבמאים צעירים שבמסגרתה יתקיים ייצוג של לפחות 50% נשים.
כך יוכלו קברניטי התיאטראות להיחשף לכח החדש הנולד בבתי הספר המקצועיים השונים ולהתרשם מיכולות הבימוי של הצעירות והצעירים.
2. הקמת מסגרת תומכת לטיפוח במאיות צעירות בתוך התיאטרון
אנחנו קוראות להנהלות התיאטרון להקדיש זמן ומאמץ לאיתור במאיות בולטות בבתי הפרינג' ובבתי הספר למשחק. ליצור עבורן מסגרת תומכת ומטפחת בתוך התיאטרון הכוללת נתינת הזדמנויות ליצירת הצגות באולמות הקטנים של התיאטרון כחלק מהרפרטואר השנתי, השקעת המשאבים הנדרשים לכך והענקת ליווי אומנותי וטיפוח אופק מקצועי, זאת מתוך מטרה שבעתיד הן יגיעו לביים בבמות גדולות ויביימו באופן סדיר בתיאטרון.
3. טיפוח במאיות מנוסות
הקפדה על נוכחות סדירה של במאיות מנוסות ברפרטואר השנתי של התיאטרון.
הקפדה על רצף תעסוקתי של נשים וקידום ופיתוח אופק אומנותי – מתוך תפיסה שהמשכיות בעבודה הכרחית להתפתחות ולמימוש המקצועי.
טיפוח במאיות מתאימות לניהול אומנותי עתידי.
כל זאת מתוך שאיפה שבעתיד יהוו במאיות התיאטרון חמישים אחוז מסך הבמאים והמנהלים האומנותיים בתיאטרון הרפרטוארי.
אנחנו מאמינות שלא רק הבימאיות, אלא הן התיאטרון בכללותו והן הקהל ייצאו נשכרים ממהלכים אלו שיתרמו להרחבתו והעשרתו בקולות, גישות וביצירות חדשות.
אנחנו מעוניינות בפגישה בהקדם האפשרי, להתייחסותכם המהירה נודה.
בברכה,
פורום הבימאיות
מצורף בזאת-