הערות האיגוד למבחן הסיוע המיוחד בעקבות מגפת הקורונה 2022

לכבוד

משרד התרבות והספורט

הנדון : הערות הציבור למבחן הסיוע המיוחד בעקבות מגפת הקורונה.

שלום רב,

אנו באיגוד הבימאים  מברכים על התקציב הרב שהושג לתמיכה בעולם התרבות. מדובר בהישג יוצא דופן לתקופה זו ואין אנו רואים בו דבר מובן מעליו. יתר על כן,  שמחנו מהודעת משרד התרבות המופיעה באתר הכנסת בקישור זה: https://www.gov.il/he/departments/news/assistance_to_the_cultural_industry

בהודעה זו מצויינת מספר יעדי התוכנית ומבינהן:

  • " 28 מיליון שקלים יועברו למוסדות התרבות שימשיכו להעסיק עובדים באופן רציף וכן ישמשו לשלם לעובדים העצמאיים שהיו שותפים בכל מופע, הצגה או אירוע שבוטלו."
  • " 10 מיליון שקלים לצורך סיוע לאומנים שעובדים תחת סל תרבות ושנפגעו באופן קשה בשל הירידה בפעילויות ובמופעים לילדים בבתי הספר ובכלל, באמצעות רכש מאות מופעים מכלל האומנים על ידי המדינה באופן מיידי.

בנוסף, מביא משרד התרבות ציטוט של השר טרופר עצמו:

" חבילת הסיוע יוצאת הדופן היא ביטוי לחשיבותה של התרבות והמחויבות שלנו לאנשי עולם התרבות ולצורך לסייע להם לעבור את התקופה הקשה. אנו מחוייבים לעולם התרבות ונמשיך לעמוד לצידו כפי שעשינו עד היום. עשינו כל שיכולנו כדי לסייע גם לאמנים העצמאיים, לאמני הילדים ולעובדי הבמה והמוסדות שיקרים לנו מאוד."

אולם, כאשר אנו מעיינים במתווה שפורסם להערות הציבור אין אנו רואים כל אזכור למטרות חבילת הסיוע כפי שתוארה לציבור אלא העברת כספים למוסדות התרבות עצמם בלבד מבלי התוויה כיצד יעבור הכסף אל היוצרים והמבצעים.  האזכור היחיד הוא בסעיף שלוש סעיף קטן 4 – " לסייע למוסדות להחזיר לעבודתם את קהילת האמנים והיוצרים ואת עובדי תעשיית התרבות;".

אנו מוצאים כי סעיף אמורפי זה, בלא פירוט של אופן העברת הכספים, אופן חישוב הכספים, פירוט מהות הכספים והגדרה ברורה של מיהו אמן, יוצר ומבצע יגרום למצב בו לא יעברו הכספים הלאה.

מובן לנו מדוע הכספים צריכים לעבור דרך מוסדות התרבות והגיוני מאוד שחלק מהכסף אף ישאר בידהם אך יש לפקח על כסף זה, "לצבוע אותו" ולהגדיר בדיוק את אופן חלוקתו כדי שאכן יגשים את המטרה שלשמה הוגדר בידי כבוד שר התרבות וכבוד שר האוצר.

נקודה נוספת בעיתית היא שלמרות הכרזתו של השר טרופר, היוצרים העצמאיים (חלקם נתמכים בפרוייקטים  הפקתיים ע"י המדינה) נעדרים לחלוטין מהמתווה ולאור העובדה שהם אינם עובדים עם מוסדות התרבות אלא מפיקים בעצמם את הצגותיהם, הם נשארים פגועים ולא מפוצים. אנו מאמינים שבעזרת קצת יצירתיות ניתן למצוא דרך לתמוך בהם. אם לא דרך מתן פיצוי ישיר אזי דרך  הטבות במרכזי הפרינג' שיאפשרו להם להציג בתנאים כלכליים בעלי סיכון נמוך יותר והכנסה גבוה יותר.

אנו באיגוד חוזרים על בירכתנו ומציעים למשרד לפתוח בדיאלוג עם האיגודים כדי שיחד, מתוך הכרותנו עם השטח והכרותכם עם התמונה הרחבה נגיע לדרך המלך.

בברכה,

בת"י – איגוד בימאי ובימאיות התיאטרון בישראל.

בימאי/ת תיאטרון - עדיין לא נרשמת לבת"י?

מה חדש?

קולות קוראים

במאיות ובמאים

חדשות בת"י

אירועים